donderdag 8 augustus 2024

Aankopen 34ste Boekenmarkt 4 augustus 2024

Afgelopen zondag, 4 augustus, werd in Deventer voor de 34ste keer de grootste Boekenmarkt van Europa gehouden. Als ik vrij ben, en niet ergens onhandig ver weg, dan probeer ik toch meestal wel een route te plannen langs die kleine 800 kramen.

Omdat mijn huis niet groter wordt en mijn boekenkasten al rijkelijk gevuld zijn, had ik enkele restricties voor mezelf ingebouwd bij de strooptocht: het mochten alleen maar dichtbundels zijn (meestal lekker dun) en de aankopen moesten goedkoop zijn. We gingen geen zeldzame bibliofiele uitgaven of eerste, gesigneerd drukken aanschaffen.

Heb ik wat moeten laten liggen? Ja, ik heb zeker wat moeten laten liggen. Een mooi kunstboek over Kandinsky, een mooi boek over Dada – te duur, veel te duur. Wel erg aantrekkelijk, maar veel te duur.

Ik kwam thuis met het onderstaande:

De geboorte van het Zwarte Paard   - Tsead Bruinja
Nagelaten Gedichten                        - Koenraad Goudeseune
Alle enen opgeteld                            - Micha Hamel
Leegte Lacht                                     - Tonnus Oosterhoff
The Hill We Climb                             - Amanda Gorman
52 Sonnetten                                    - Gerrit Komrij
Tomben                                             - Jan Kuijper
Toen je me ten huwelijk vroeg          - Sylvie Marie
Neem me mee, zei de hond              -Wim Brands
Vrije uitloop                                       - Saskia Stehouwer
Bericht aan de nachtzuster               - Bart Brey
Luiken open                                      - Jaques Prevert
Martin, waarom hebbe de giraffe      - C. B. Vaandrager
Toen het moest                                  - Micha Hamel
Het Woedeboek                                 - Roelof ten Napel
Vervoersbewijzen                              - Tijl Nuyts
Gedichten 2                                       - Rob Schouten
Huis van Ervaring                              - Rob Schouten

En dat alles voor nog geen 70 euro. Missie geslaagd. Waarbij moet worden aangetekend dat ‘Huis van Ervaring’ van Rob Schouten, een bibliofiel dingetje betreft, oplage 90 exemplaren: een omslag met daarin 1 gedicht, (met zeldzaam slappe slotregel) voor 6 euro 50.

Over de dichter Rob Schouten, morgen, als het goed is, een kleine anekdote.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten