zaterdag 27 april 2024

Anker Kruis Hart en apenkool

Peter Verhelst heeft met de bundel Zabriskie, De Grote Poëzieprijs van 2024 gewonnen.

De shortlist bestond verder uit:

    ·    Sunset industries, Jens Meijen
·   Indolente, Dewi de Nijs Bik
·   De maan schijnt feller in de metaverse, Merel van Slobbe
·   Anker Kruis Hart, Sofie Verdoodt

Van Jens Meijen heb ik zijn vorige bundel gelezen, Xenomorf, en van Dewi de Nijs heb ik, op een enkele recensie na, nog niets gelezen. De bundel van Merel van Slobbe, De maan schijnt feller in de metaverse, heb ik met stijgende interesse gelezen: ik heb nog nooit zo vaak iets moeten opzoeken tijdens het lezen van een dichtbundel: wie was, wanneer en wat? Ergens las ik dat een recensent die bundel ontroerend vond, ik vond ‘m vooral leerzaam en onderhoudend. En erg eigentijds.

En dan is er nog de bundel Anker Kruis Hart van Sofie Verdoodt (met deetee). Ik heb ‘m niet gelezen en ik heb er ook nog niet over gelezen. Tot afgelopen donderdag. Toen stond er in de NRC een recensie van een complete pagina, plus nog een stukje, van Maria Barnas. Ze gaf als eindwaardering de bundel vier ballen, dat is bijna het maximum. Poëzie bespreken, altijd lastig, want waar gaat het over? En hoe beschrijf je dat?

Maria Barnas deed het zo, een willekeurig citaat: ‘Verdoodt maakt de lezer deelgenoot van een afdaling in de onderwerelden van de geest. Ze slaagt erin om ruimte te scheppen voor een gelaagde werkelijkheid die zich openbaart vanuit het kleine en bovendien om vrijheid af te dwingen op beklemmende systemen van taal, de maatschappij, het leven. Dat deze strijd geleverd kan worden in, en met poëzie, biedt hoop – alle verslagenheid ten spijt. Misschien is deze hoop een vorm van geloof, misschien zelfs liefde.’

Het treurige aan zo’n recensie is dat de bundel zelf hierdoor besmet raakt. Ik bedoel: ik denk niet dat iemand zich door deze recensie aangespoord zal voelen om naar de boekwinkel te gaan. En dat is jammer, want de in de recensie geciteerde gedichtfragmenten, die zijn mooi. Jammer dat ze zo gepresenteerd worden op een bedje van apenkool.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.