vrijdag 16 februari 2024

Alexei Navalny vermoord

Toeval was het, vast, maar toch, ik hecht er waarde aan om verbanden te zien. Dat zaken niet zomaar gebeuren, al was het maar om meer houvast te hebben in het leven.

Op dezelfde dag dat jij vermoord werd, Alexei, ergens ver weg in Rusland, in een strafkolonie boven de Poolcirkel, plofte bij mij op de deurmat de door mij bestelde dichtbundel van de op 27-jarige leeftijd overleden Russische dichteres Nika Toerbina. Tragisch verhaal: wonderkind, een vlam die kort brandde. Een moeilijk leven dat eindigde met suïcide.

Ik las de bundel gedichten, en tegelijk volgde ik op mijn laptop de berichten over je dood, de necrologieën, de commentaren. Dus ik ging hier van: gedicht, bericht, gedicht, nieuws.

En op een gegeven moment, Alexei, wist ik niet meer wat ik las, gedicht of nieuws, gedicht of nieuws. De letters, de woorden gingen door mekaar. Fragmenten van gedichten vermengden zich met nieuwsberichten.

Mijn leven is een schetsblad
Al mijn verdienste en averij
Blijft er staan
Als een schreeuw
Door een schot onderbroken.

***

‘s Ochtends dooft mijn ster
En de tijd keert zich een ogenblik.

***

Steden branden
En bossen branden
De vijand gaat
Met zwarte pas
Over het ganse land

***

Waarom doden jullie
zelfs kleine kinderen?

***

Zo nietig
Is mijn dag
Ik wil voor iedereen
Het goede
Zelfs voor hen
Die het op mij
Gemunt hebben

***

Maar ik wil
Niet geloven
Dat de dood mij nadert
Dat ik nooit meer sneeuw
In januari zal zien

***

Ik ga, ik ga,
Afscheid gebeurt alleen in boeken.

 ***

De informatie van de menselijkheid
Wordt enkel door de dood
Verbroken.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.