Vlak bij
het kunstwerk staat een verklarend bordje over het Observatorium. Interessant,
wat staat er eigenlijk? Er staat dat: De
kunstenaar er voor heeft gekozen om de ruïne te behouden (onthoud die zin...), om de ruïne als het ware in te lijsten
en zo een ode aan de steenfabriek te brengen.'
Klinkt
mooi, inlijsten, (als het ware) een ode brengen. Maar hoe ziet dat eruit? Nou,
daar kan Krijn de Koning heel kort over zijn: beton. Groen geverfd beton.
En daar heel veel van. Dat is toch best even schrikken als je richting de ruïne
loopt. De ruïne van de steenfabriek wordt nogal lomp overheerst door buitenproportioneel
grote betonkozijnen, zes stuks. Beton bij een steenfabriek. Je moet er maar
opkomen. Volgens de uitleg op het bordje zijn dit: doorkijkjes die de blik op een bijzondere manier sturen richting het
landschap. Kaders van beton. Je komt wel 'ns kaders tegen bij toeristische
punten: maak hier uw foto. Ik heb in het kader van deze recensie alle kaders
getest of mijn blik op een bijzonder wijze het landschap ingestuurd werd. Er
zijn zes kaders. En omdat elk kader van twee kanten benaderd kan worden, zijn
het er eigenlijk 12. Het testen leverde helaas teleurstellende resultaten op. Het
lijkt er wel op of de kaders lukraak geplaatst zijn. Er is een kader dat
uitkijkt op een blinde muur. Bij een ander kader is het weer onmogelijk om
voldoende afstand te nemen, de kaders zijn veel te groot. Bij een ander kader
kijk je pal naar de molen aan de overkant van de IJssel. En er is een kader dat
pal voor een muur is geplaatst, nutteloos qua beloofd bijzonder doorkijkje. Die belofte
wordt dus niet nagekomen. Waar zou dat bijzondere sturende in zitten? Wie heeft
die kaders nodig? Het leukste kader, als er toch een kader moet zijn, zit
natuurlijk in de steenfabriek zelf: het oude raampje. En dat raampje is ook
niet zo'n overheersende dwingeland van groen beton. Enfin, voor zoveel beton heeft het kunstwerk toch een erg povere zeggingskracht, beetje veel van hetzelfde. Voor elegantie en subtiliteit moet je niet bij Stichting IJssellandschap en Stichting Keizersrande zijn, dat is duidelijk.
En dan, tot slot, is er nog een groen rond uitzichtpunt. Merkwaardig genoeg kun je vanaf daar de IJssel niet zien, wacht, links, een heel klein flintertje IJssel. Dan zien ze dat in Fortmond toch beter.
En dan, tot slot, is er nog een groen rond uitzichtpunt. Merkwaardig genoeg kun je vanaf daar de IJssel niet zien, wacht, links, een heel klein flintertje IJssel. Dan zien ze dat in Fortmond toch beter.
Het informatiebordje meldt nog: de kunstenaar heeft ervoor gekozen om de ruïne intact te laten. Zullen we hier 'ns even naar kijken? het was dus een keuze van de kunstenaar dat die ruïne niet plat is gegaan. Dat staat er. Maar dat is onzin. Het was natuurlijk nooit de bedoeling geweest om dat ding verder te slopen. Dat de kunstenaar wakker werd en dacht: nee, ik laat 'm toch staan. Helaas is door de plaatsing van het lompe rotonde-kunstwerk bij de ruïne het verval daar in hoog tempo ingezet. Je kon erop wachten. De eerste muren liggen al om. De overgebleven muren worden nu gestut, lelijk gezicht. Het is natuurlijk ook er naïef van stichting Keizersrande om zo'n kwetsbaar object (alles van waarde is weerloos), te gebruiken als plek voor een kunstwerk, de elementen hebben hier nu vrij spel immers.
Nog even
naar het informatiebordje: de kaders
contrasteren met de vergankelijkheid van de ruïne. Ja, dat is nu is wel
duidelijk. Dankzij de kaders is er over een poosje waarschijnlijk geen ruïne
meer. Blijven we met die intimiderende kaders opgescheept. Met die lompe ode van
gifgroen beton. De enige ode die hier geklonken heeft, is de ode van de betonmolen geweest. Op de plek waar eens stenen werden gebakken, bakt men hier nu warme lucht.
Voordat dat kunstwerk was geplaatst, had je op deze plek het gevoel 'buiten' te zijn. Nu is die plek bij de stad getrokken. Een van de hoofddoelen van stichting Keizersrande is activiteiten te ontwikkelen die de afstand tussen stad en platteland verkleinen. Felicitaties zouden op hun plek zijn, het is hen immers gelukt. Helaas met desastreus resultaat. Er was dan ook totaal geen behoefte of noodzaak om deze uiterwaard op te leuken en te vertrutten.
Voordat dat kunstwerk was geplaatst, had je op deze plek het gevoel 'buiten' te zijn. Nu is die plek bij de stad getrokken. Een van de hoofddoelen van stichting Keizersrande is activiteiten te ontwikkelen die de afstand tussen stad en platteland verkleinen. Felicitaties zouden op hun plek zijn, het is hen immers gelukt. Helaas met desastreus resultaat. Er was dan ook totaal geen behoefte of noodzaak om deze uiterwaard op te leuken en te vertrutten.
Dus,
samengevat, het plaatsen van het kunstwerk Observatorium (wat een aanstellerige naam trouwens), bij een
ruïne in de uiterwaarden is geen goed idee. En het bijbehorende bordje met
fantasie-informatie krijgt ook geen sterren in deze recensie. Wel moet nog gezegd dat we zelden een gaver voorbeeld van 'de nieuwe kleren van de keizer' hebben gezien dan hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten