donderdag 7 mei 2015

Prediker profeet

Ik zie aan de gezichten dat ik een vreemde indruk maak
als ik langs de deuren ga en er wordt opengedaan.
Ik zie dat echt wel. Ik ben niet wereldvreemd.
Ik zie die blikken wel, die onderdrukte lach.
Ik begin, noem mijn naam, ik vertel, ik ben mijn verhaal.
Ik doe dat begeesterd, ik doe dat gloedvol, ik vertel recht
uit mijn hart. Onderbreek me niet, het is een stroom
die niet gestuit moet worden, niet nu. Het moet gezegd.
Ik verhaal over geschiedenis, over onrecht, ik noem feiten
en gebeurtenissen. Ik ben herkenbaar, er prijken medailles
op mijn colbert. Ik draag vandaag mijn baret, net als toen.
Ik word niet betaald, ik ben in niemands dienst.
Ik bel aan. Ik vertel ongevraagd mijn verhaal,
het is een drang, ik moet dit doen. En als ik
al een keer mijn verhaal heb verteld,
dan doe ik het later nog een keer. Dan bel ik weer aan.
Mijn stem schiet uit. Mijn wangen kleuren rood.
Ik blijf langs de deuren gaan.
Ik volhard. Dit verhaal drijft mij voort.
Ik kom uit het verleden, ik kom uit de zwarte bladzijde
die niemand lezen of horen wil.
Ik sta pal. En ik sla nimmer om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.