Je had gehoord over een nieuw
kunstwerk op het Muggeplein in Deventer. Het had rondgezoemd. Het Muggeplein had een herinrichting
achter de rug. Politiebureau weg, nieuwe huizen ervoor in de plek. En vanuit de
buurt was er een sterke wens ‘om de herinrichting te bekronen met een kunstwerk
dat een verbinding legt tussen het rijke verleden van deze plek en het heden’. Nieuwe
kunst in de stad? Die wilde je zien, daar had je geen aansporing voor
nodig, je had je jas al aan, hup, op naar het Muggeplein. Je kwam het plein op,
je keek rond, maar waar was het kunstwerk? Je zag het niet, was je misschien te
vroeg, had je de info verkeerd gelezen, zou het pas morgen geplaatst worden? Je
liep een rondje om het plein. Daar verderop was het
verzamelpunt van het oud papier, je zag de dozen netjes opeengepakt staan, o,
wacht, dat was het kunstwerk, Squares, van Aam Solleveld.
‘Het kunstwerk Squares van
de Amsterdamse kunstenaar Aam Solleveld is specifiek van toepassing op het
Muggeplein en bevordert de verbinding tussen de buurtbewoners zonder dat het
daarbij de verblijfs- en ontmoetingsfunctie van het plein in de weg staat. Vanuit
de buurt is er een sterke wens om de herinrichting van het Muggeplein te
bekronen met een kunstwerk dat een verbinding legt tussen het rijke verleden
van deze plek en het heden.’
Squares is nogal what you
see is what you get. Er staan 21 (gesuggereerde) kubusjes van 50x50x50 centimeter wit
geverfd beton. Met daarover heen zwarte diagonalen geschilderd. Meer is het
niet. Een soort grote platte tafel. Een vrij nietszeggend, onopvallend object dat er uitziet als een sokkel. Dat
je denkt: leuke sokkel, maar waar is het kunstwerk?
De kunstenaar zelf over haar
ontwerp:
‘De vierkanten met
diagonalen verwijzen naar hedendaagse bouwtekeningen waar objecten worden
aangeduid met een rechthoek en een kruis.
De 4 hoeken staan voor de 4 straten die uitkomen op het plein. Zwart-wit
contrasteert met de kleuren aan het plein en vormt daardoor de verbindende
factor tussen diverse bouwstijlen rondom het plein. Het werk refereert zo aan
de veranderingen die deze plek zo kenmerken: de afbraak en opbouw van de wijk
door de eeuwen heen, én de veranderingen die ongetwijfeld ook in de toekomst
nog zullen volgen.’
Het kunstwerk ‘verbindt’. Een
begrip dat tegenwoordig in geen enkele motivatie mag ontbreken natuurlijk,
verbinden is hip, verbinden is helemaal nu. En die vier hoeken, ‘die verbeelden de vier
straten’ (Jeuj!). En het werk
refereert aan de ‘veranderingen in de tijd, het verleden en de toekomst’.
Toe maar, niks vergeten?
Samengevat, jammer dat het
Muggeplein nou jarenlang tegen dat zielloze ‘Squares’ moet aankijken – als je er niet (tip!)
overheen kijkt natuurlijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten