vrijdag 1 januari 2016

Turner, wolken en water, ongedateerd





Naar de expositie ‘het sublieme’ geweest.
Gaaf, dacht ik nog, het sublieme,
niet dat benauwde, die eeuwige middelmaat,
die kenden we nou wel, maar het sublieme,
wat wil je nog meer.
De curator leidde de boel in.
Verklaarde zijn liefde voor het schilderij.
Die expressie! Die kleuren! Dat sublieme!
Kijk dan hoe dat water overgaat in
die zinderende, vlammende lucht.
En kijk dan, hoe die verf schuimt
en onstuimig kolkt. Kijk dan hoe wind,
water, wolken en verf met elkaar,
lijken te versmelten. Zie die onbeheersbaarheid,
zie hoe de natuur de macht over neemt.

Dus ik kijken, m’n neus er bovenop.
Ik zag de verfstreken, ik stond daar,
en wachtte tot ik het sublieme zag.
Het was een zee-tafereel: bootje in de zee.
Als je goed keek tenminste,
dan zag je dat bootje. Ik zag het niet.
ik zag de boel in de hens staan.
Ik zag geen bootje in nood.
Ik zag geen su-bli-mi-iteit,
ik zag een moddersloot,
ik zag een grauwe lucht.
Mij ontging iets.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.