zaterdag 7 december 2013

De Kat van Kim Lan zwaait weer !

'De Kat van Kim Lan zwaait weer !' is een min of meer vervolggedicht van

http://michielvanhunenstijn.blogspot.nl/2013/05/de-kat-van-toko-kim-lan.html

Ineens, zonder aankondiging vooraf, liet u zich weer zien.
U was absent geweest, misschien wel langer dan een jaar.
Uw terugkeer was onverwachts, maar des te groter
was mijn blijdschap aan de andere zijde van de straat. 

Lichtgevend baken in het duister,
zetelt u daar autonoom, hoog achter de etalageruit.
Uw slaap is voorbij, uw gezwaai weer hervat,
eindeloos - voor u bestaat er geen dag of uur. 

Onder u de pannenset en boven u de lampion.
Een spotje licht u goud uit, blinkend bent u.
Omringd desondanks door wat prullaria - beeldjes,
goedbedoeld, maar etaleren is hier de sluitpost. 

Iemand heeft, de feestdagen weer in zicht,
de dagen worden donkerder, mist hangt in de straat,
besloten u weer tot leven te wekken.
Uw aanblik 's nachts voelde al gelijk weer vertrouwd. 

U heeft geen hart. Bij u gloeit daar de batterij en drijft
een asje een tandwiel aan. En het is daardoor dat u zwaait.
En u komt uit een kartonnen doos. Ik heb ze wel zien staan.
U bent van binnen leeg, toch dicht ik u een leven toe. 

Uw gezwaai verdrijft de grauwe ochtendsluier
en verwelkomt de zonsopgang.
U heeft een duidelijke plaats en een verleden.
Uw blik blijft onpeilbaar, toch weet ik hem op mij gericht.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.