zondag 4 februari 2024

Maar Martin Amis zag ik niet

Vanmiddag heb ik de Jonathan Glazer verfilming van The Zone of Interest gezien.
En ik heb speciaal hiervoor, als huiswerk, om een beetje goed beslagen ten ijs te komen, de afgelopen week het boek van Martin Amis herlezen. Herlezen, want toen het boek uitkwam, in 2014, heb ik het als diehard fan, natuurlijk gelijk gekocht en verslonden.
En nu dus de verfilming.
Wat er over te zeggen.
De film was goed.
Maar…… de film had niets te maken met Amis’ boek.
Ik herkende twee, drie zinnen uit zijn roman, het boek zat nog vers in mijn geheugen. Maar de film ging volledig zijn eigen weg qua verhaallijnen, tekst, dialogen en personages (de in het boek belangrijkste personage ontbrak zelfs) en plot. Er waren veel uitgesponnen scenes waarvan ik dacht, waarom? Jonathan Glazer had zijn eigen fantasie op het doek losgelaten. Met een waanzinnig resultaat, maar Amis zag ik niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.