vrijdag 4 augustus 2023

Bezoek de expo van Jan Verburg in de Bergkerk

Toen ik vandaag mijn fiets parkeerde, en op slot zette,
naast de kerk, die nog wel een kerk in naam is, maar
niet in functie: als je God zoekt, als je voor Hem kwam,
dan was je hier aan het verkeerde adres, Bergkerkplein 1,
Deventer. Ik was hier voor de cultuur: de expositie van
Jan Verburg. Enfin, negen euro betaald, me vergaapt,
me vergopen, me verguupt: allemachtig: wat een werk.
Draaierig en ietwat licht in mijn hoofd: (wat een kleuren,
wat een fantasie, wat een variatie, wat een
bewonderenswaardige en jaloersmakende productie
had die Verburg, wat een energie.  Het ging maar door:
en weer een concert en weer een registratie, en weer
een andere locatie en weer een kunstwerk geïnspireerd
op een ander kunstwerk, een portret: de inspiratie leek
welhaast onuitputtelijk en adembenemend),
stond ik weer bij mijn fiets. Wat had ik gezien? Waar
was ik? Was dit mijn fiets? Ja, het sleuteltje paste.
Maar wacht ‘ns, in mijn fietstas lagen twee lege blikjes,
in te leveren bij de Jumbo voor statiegeld. Maar: mijn
fietstas bleek leeg. Geen lege blikjes (maar, helaas:
ook geen twee volle). Wat was hier gebeurd in mijn
afwezigheid binnen in de kerk? Was dit een hogere macht,
een straatschoffie, een straatschuimende, maar met
een geweten geschopte, het linnen tasjes waar de blikjes
inzaten, was er immers nog, drinkebroer?
Hoedanook: bezoek de expo van Jan Verburg in de Bergkerk,
in Deventer, maar laat niets achter in de tassen van je fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.