woensdag 21 juni 2023

Parijs, toen ik 10 jaar was

Hoe oud zal ik zijn geweest, die keer dat het mij duizelde, jong.
We reden met de auto naar Parijs en hoe dichterbij we kwamen,
hoe lichter ik in mijn hoofd werd. Ik zag de auto’s van alle
kanten naar de stad toestromen. Ontelbaar waren ze, en ze bleven
maar komen. Dag en nacht ging dat hier door. Ik kreeg een indruk
van de grootsheid waar we naartoe reden, waar we nu in waren.
En ik dacht toen: hoe weten ze nou daar hoeveel brood er daar
dagelijks nodig is? Hoe zorgen ze dat er genoeg is? En melk.
Is er iemand die dat uitrekent en regelt? Hoe houdt zo’n stad
zich in stand? Hoe werkte dit? Ik probeerde het te begrijpen.
Maar ik kwam er niet uit, dit was veel te groot voor mij,
mijn kleine hersentjes
konden er geen voorstelling van maken.
Dus mijn kennismaking met Parijs verliep in totale paniek:
dit was zo complex en niet te bevatten, dit kon niet,
ik moest hier weg, direct, de stad uit, nu.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.