woensdag 29 januari 2020

Hier wordt gemonitord, Bibliotheek, Stromarkt 18, Deventer


Wil ik vandaag naar de bibliotheek,
nieuw gebouw, helemaal fris.
Maar ik moet, voor ik bij de ingang ben,
toch eerst door die zoete wietwalm
van dat groepje jongens, dichters
in de dop, gok ik, hoor hun woorden.
Maar toch, hier botsen hoger sferen
met praktische bezwaren.
Ik attendeer een medewerker van de bieb.
Hij knikt en zegt: 'het is bekend, het is gezien,
wij zijn bezig het te monitoren'.
Ik loop weer weg, de draaideur uit. En denk,
‘Gast, monitoren, ga weg: loop naar buiten,
spreek ze aan'. Maar hier botsen boek
en straat. Hier is de bieb, hier zijn de boeken,
maar hier is niet de straat, hier is niet de wereld.
Hier is niet die interactie, hier is geen beleid.
Hier is modieuze aanstellerigheid.
Hier wordt gemonitord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.