woensdag 4 december 2019

Livraria lello, Porto




Heb ik weer. Ga ik zo’n beetje de meest bijzondere,
de meest beroemde boekwinkel ter wereld binnen,
je moest, om überhaupt als geïnteresseerde, als
potentiele klant, een toegangsvoucher aanschaffen,
voor v i j f euro, en dan achteraan de rij aansluiten,
vijf euro dus om binnen te mogen komen.
Maar, dat moet gezegd, dat bedrag zou je terugkrijgen
als je een boek aanschafte bij deze beroemdste,
meest bijzondere boekhandel van Europa,
misschien wel ter wereld.
Nou, dat zou vast geen probleem zijn. Dus ik loop
die historie in, 113 jaar (bedankt Xavier Esteves,
wat een ontwerp, bedankt Lello & Irmão voor het
idee, de passie en de financiering natuurlijk)
keek hier op me neer.
Ik bewoog me over de rode vloerplanken van
de verdiepingen, het trapje af, het brugje over,
het trapje op, ondertussen maar kijkend naar
het houtsnijwerk, de lambrisering, het glas-in-lood
plafond, de gipsen bustes van de filosofen,
de denkers, de schrijvers die hier op je neerkeken,
de versierde pilaren – de geschiedenis.
Ah, dus hier in dit boekenlabyrinth heeft J.K. Rowling
haar inspiratie voor Harry Potter op gedaan,
Maar. Wel overal dus die vijf euro betaald hebbende
bezoekers, met hun mobieltjes, want Livraria
Lello staat prominent vermeld op elke travelsite
en in elk reisgidsje. Dus, van de corebusiness,
het boeken kopen en verkopen, kwam die middag
niet veel. Te druk. En zo gebeurde het dat ik die middag
Livraria Lello, te Porto, verliet vijf euro armer,
maar wat erger was: zonder boek.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.