vrijdag 13 december 2019

Historisch erfgoed


Ik had een verbouwing in mijn huis.
Gedoe. Oud huis, gezellig, maar
eeuwig klepperende deuren, huizenhoge
stookkosten want altijd koud. Moest aangepast
aan de eisen van de tijd. Dus na dak,
de rietbetengeling er uit, de isolatie
van keldervloer, nieuwe cv, nieuwe
keuken en dito badkamer, dubbelglas – en de rest
Bleef het toilet over als Fremdkorper,
als het te renoveren object. Het ging mij wel
aan het hart. Moest dat wel die gietijzeren
stortbak, wat stond erop, HAGA, weg,
naar de stort, met die trekker, de historie uit?
Vervangen door een plastic Geberit?
En hoe gezellig is dat? Nooit meer die
bungelende ketting, dat geklater, dat geluid.
Ik zat gebogen over de offerte van de aannemer.
En zag tegelijk de geschiedenis, de nostalgie,
die handeling, dat geluid, die op het punt
stond weggewist te worden. Ik dacht, dat is
erfgoed, die bedauwde, bedruppelde bak,
ongenaakbaar, hoog boven mijn hoofd,
waar ik, als was het een altaar, vaak, onder
geknield lag. Vroeger dan, he. Weg? Nee nooit.
Hier wordt de historie hooggehouden,
hier wordt, dan maar niet milieuvriendelijk,
hooggespoeld. Met af en toe, het is
een lange traditie, maar daar komt tie,
een druppel op je hoofd: de hoogspoelbak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.