donderdag 10 april 2014

Hotel in Nunspeet

De man in het pak in het zaaltje
achter de microfoon sprak Bijbeltaal.
Ik had het kunnen weten, of raden,
zijn publiek was erop gekleed.
De rokken strak in de plooi,
de scherpe vouw in de ernst.
Kinderen met een grap over een profeet
met een baard. En een psalm, nummer 23,
dat zwaar gedragen wordt ingezet.
En als vanzelf neurie ik mee.
Een vaag besef van lang geleden,
drong zich op: de gereformeerden.
En hier bevond ik me in de Bijbelstreek
waar God's woord, via de ouderling
dreunend uit de boxen tot mij kwam.
De broeders en zusters aan de tafels,
neigden hun hoofd, ze sloten hun ogen,
vouwden hun handen en ontvingen de zegen.
De Heer wordt bedankt.
Achter de toog klinkt licht gerinkel
de ober ziet de gebogen hoofden
en poleert alvast de glazen: er wordt
straks vast naar het klare gesmacht.
Uit de boxen weerklinkt tot slot
een dof en dreigend amen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.