maandag 20 november 2023

Boekverslag

Mail. Wacht, even lezen.

Beste M*

Wat leuk dat je boeken hebt gekocht bij Boekenbalie. Dat is nu een paar weken geleden, dus ik verwacht dat hem (sic) al gelezen hebt.

Ben je enthousiast over je aankopen en wil je ze anderen ook aanraden? Schrijf dan een boekverslag en beoordeel je favoriete boek met 5 sterren (4 mag ook).

Een tijdje terug bestelde ik via de site boekwinkeltjes.nl de facsimile editie van Bezette Stad van Paul van Ostaijen. Ik heb die tekst, die bundel wel in huis natuurlijk, maar dan in een ander formaat dan het origineel, of samen met andere teksten in een band. Maar ik had niet de 'originele' druk van die bundel.

Over origineel gesproken: op boekwinkeltjes staat nog een echte Bezette Stad van Paul van Ostaijen te koop: 1695 Euro plus 6,50 portokosten. Als bijzonderheden worden vermeld:

Antwerpen, 1921, ongepagineerd, onafgesneden, gebroscheerd, met houtsneden en tekeningen van Oskar Jespers Gedrukt in 540 genummerde exemplaren, dit betreft nr. 288, op Velin registr. Iconisch, typografisch/ Dadaistisch- Surrealistisch experiment.

Mijn tweedehands exemplaar had mij maar een euro of 20 gekost. Nette prijs. Het boek zag er goed uit, was prima verpakt, en werd binnen de beloofde tijd bezorgd. En ik had van tevoren betaald. Dus dan kun je weer verder met leven. Dan kun je gaan zitten in je stoel en je boek gaan lezen. En er gedachtes over krijgen. Of er met iemand even over praten. Of gewoon boodschappen doen, tuinieren, stofzuigen, of naar je werk gaan, kortom: weer de echte wereld in.

Maar dat is allemaal buiten de verkopende partij Boekenbalie gerekend.

Kijk, ik ben ook niet helemaal van gisteren. Ik ben bekend met het fenomeen dat als ik net iets heb aangeschaft in een winkel, dat, ik ben de zaak nog amper uit, of daar verschijnt al een bedankje op mijn telefoon. Wat fijn dat ik daar mijn aankoop gedaan heb. En zou ik de service daar kunnen waarderen met een smiley of een omgekeerde smiley? En een cijfer van 1 tot 10? En zou ik op facebook een like willen zetten. En hoeveel sterren zou ik deze beleving toekennen?

Meestal klik ik dat gelijk weg. Opdringerig gedoe. Soms, als ik in een goede bui ben, geef ik royaal 5 sterren of 9 punten. Maar wat ik zei: ik ben de winkel uit, de transactie is voorbij, bemoei je niet meer met mij.

Maar nu, net als de consument, ik dus, denkt dat hij ver genoeg uit het zicht van de winkel, en denkt rustig z’n eigen gang te gaan, komt daar die mail met het verzoek om een boekverslag.

Ik moet zeggen: ik stond wel even paf. Of ik wat wilde doen? Een boekverslag? Een opstel? Een recensie? Een essay?

En dan in dit geval: een boekverslag over Bezette Stad van Paul van Ostaijen. Ga er maar aan staan, waren daar nog geen verslagen van dan? En: moet dat gratis? Voor meer verkeer op de Boekenbalie site? En moet de klant dan onbetaalde recensies schrijven?

Maar tikje bizar is het wel: zo ben je klant en geïnteresseerde lezer, en zo word je verzocht om belangeloos en onbezoldigd criticus te zijn. Met de keus tussen vier of vijf sterren.

Enfin, laat ik niet al te flauw zijn: ja, ik raad het meesterwerk Bezette Stad van Paul van Ostaijen ook aan anderen aan en ik geef de dichtbundel 5 sterren.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.