donderdag 12 oktober 2023

Celine en Tardi: Reis naar het einde van de nacht

Het was waarschijnlijk, ik weet het wel zeker, een impulsaankoop,
dat boek ‘Reis naar het einde van de nacht’, van Celine, Ferdinand.
In een uitgave op A3-formaat, met illustraties van Jaques Tardi.
Maar, ik ging voor de bijl, tikte de 15 euro af - en legde het thuis
op de stapel ‘te lezen werken', in afwachting van, even geduld a.u.b.
ook al is hier
s'il vous plaît beter op zijn plaats.
‘Reis naar het einde van de nacht’, er was wat met die titel,
die was niet
kosher, die was fout, iets uit je verleden drong daarop aan. En die schrijver was ook fout, antisemiet, nou, dan weet je wel,
zeker tegenwoordig. Dus het was met de grootste voorzichtigheid
en behoedzaamheid dat je het boek tot je nam. Je was inmiddels al op bladzijde 255 van de 380, maar je was tot dusver op niets discutabels gestuit. Wat kon die Ferdinand schrijven. Je liet je helemaal meevoeren: van Frankrijk naar Afrika, de jungle in, de beklemmende hitte in, waar de koorts huist. En dan het schip in,
de oceaan over, waar Ford en Molly wachten. En dan weer terug naar een treurig voorstadje waar de mensen stierven in armoede en morsigheid.

Enfin, ik ben nog niet aan de laatste bladzijde toe – en wat een geweldige hallucinante illustraties zijn dat van Jaques Tardi. Ik had me helemaal ondergedompeld in die Reis Naar Het Einde Van De Nacht, en ging dus zo ’s middags de straat op, naar Dirk: het halen van de dagelijkse boodschappen moest wel een voortgang houden. Voor mijn fiets stak plots een jongeling de straat over. Zijn vader was een emigrant, hij was in het zwart gekleed, dunne benen gehuld zwarte skinny spijkerbroek, op zijn T-shirt prijkte in gouden bling bling, letters: Celine. Mijn literaire hart maakte een sprongetje: een liefhebber, en dat zoveel jaar na uitgave van de Reis, en dat net vandaag – van ontroering sprong een traan in mijn oog. ‘Kijk even voor je ouwe, waar je fietst’. En Celine, ik zocht het naderhand
bij thuiskomst op, blijkt de naam van een modehuis, ik weifelde nog even, maar prijzig T-shirt wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.