donderdag 9 mei 2019

Twijfel


Neem ik de strop en de keukentrap,
of neem ik mijn broodrooster mee in bad?
Neem ik de trein, de intercity of de stop?
Of stap ik van de torenflat? En spat ik dan
op de grond als een tomaatje uiteen?
Wacht ik tot de herfst en pluk dan de groene Knolalamiet?
Of schik ik nu een boeketje Gevlekte Scheerling?
Sluit ik de garage en laat ik daar de motor lopen?
Of ga ik literair, en leg ik mijn hoofd in de oven?
Verzwaar ik mijn zakken met stenen
en loop ik dan ver de rivier in? Zal ik me met
benzine overgieten en dan vlammend gaan?
Verzamel ik de pillenstrippen en spoel
Ik ze op een avond weg met een fles whisky?
Koop ik een injectienaald en regel via via een
overdoos van, wat waarschijnlijk heroïne is,
en spuit me op goed geluk de eeuwigheid in?
Of duik ik wederom de illegaliteit in, en koop
in schimmig steegje een vuurwapen, met munitie
en dat richt ik dan, waar precies, op mijn hersenpan?
Of rij ik met de auto, gordel los,
plankgas, mezelf tegen die muur aan gort?
Snij ik met een mes mijn slagader in de lies door
en ga ik dan, door de weeë geur van bloed omringd, naar god?

Kijk, die methodes, de keuze is groot, maar
daar kom ik wel uit. Waar ik mee zit
is die verdomde brief, voor het eind.
Wat moet daarin, wat moet gezegd, wat is de toon?
Je bent tenslotte toch dichter, je hebt een blog, bundels,
een stijl, een oeuvre en een reputatie. Hoe moet
de aanhef luiden, welk font, hoeveel punts, hoeveel
grams het papier? Welke regelafstand voor dat finaal adieu?
En dan, wat moet gezegd? Over wat? Over wie?
Hou je niets achter, of neem je toch alles mee?
En moet er nog, dit is tenslotte het nu, een playlist bij?
Een slideshow, een filmpje, een facebookdingetje?

Nee, dat leven hier is zo gek nog niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.