vrijdag 17 juli 2015

Alles wat is


Ik moest en zou een Salter lezen, James Salter.
Er was geen houden meer aan. Een oude vriend
voerde de druk op: of ik wel wist
wat ik wel niet mis liep:
een epos, familie, literatuur meneer,
van de bovenste plank, van de hogeschool
van de Olympus, die lichtheid! het leven zelve!
Dus ik toch overstag en ’Alles wat is’ ,
wat mij toch grammaticaal niet helemaal
correct leek, maar soit, een kniesoor immers,
aangeschaft. Heb ik, in mijn vakantie,
dat hele ‘Alles wat is’, uitgelezen,
ook al zou: doorgeploeterd
meer op zijn plaats zijn. Man, man.
Het aantal keren dat zijn personages
iets ‘simpelweg’ zeiden, was niet bij te houden,
gek werd je d’r van, met hun simpelweg.
Nee, die Salter had het bij mij verbruid.
En dan die, als je het een metafoor kunt noemen,
hoe hij een orgasme van zijn hoofdpersoon beschrijft:
‘hij kwam klaar als een drinkend paard.’
Nou heb ik nog nooit een drinkend paard
zien klaarkomen, dus denk ik dat die Salter
iets anders bedoelde MAAR SCHRIJF DAT DAN!
Dat dat boek, Alles wat is, zo tegenviel,
dat vind ik niet eens het ergste,
immers, wie is die Salter anyway?
Maar dat de vriend die mij vroeger
Dostojewski aanraadde, en Tsjechov en Gogol
en Tolstoi, met Salter aan kwam zetten,
dat doet mij zeer verdriet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.