woensdag 6 augustus 2014

Lamme van Dieseplein

Nee maar, Lamme blijkt een vrouw!
En blijkt dat al een eeuw of zes,
maar ik heb dat nooit geweten.
Nooit de tekst op de plaquette gelezen.
Nooit bij stilgestaan. Had ik dat wel,
dan had ik een jaartal geweten,
en een strak motto, je hoort er haast een
hiphopritme onder, maar dit was klooster:
wat moet ik
dat doe ik

Mooi plein. Husselman heeft er een klok.
Je kijkt erop, de klok loopt, maar jij staat stil.
De bewaarder van de fietsen zwaait
als hij je herkent, zijn snor draait krullen
op zijn gezicht. Mooi plein.
Op de hoek staat die Ginko, hij strooit
zijn bladtapijt van Jugendstilmotieven.
Ooit stonden hier auto's geparkeerd.
Nu groeit er boerenkool en is er een watertappunt.
Er loopt een kronkelpad langs artisjok, zonnebloem,
lavendel, aardbei en dragon, er staat een bordje bij.
De stad groeit, maar anders dan verwacht.
Er groeit een hof van heden, pal in
de binnenstad, waar Hans Andreus
sombert vanaf een muur en waar Geert Groote
nog leeft met zijn eigen glazen dakkapel. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.